Statut Fundacji Vis Maior
Do pobrania w formacie PDF.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Fundacja Vis Maior, zwana dalej „Fundacją”, ustanowiona została w dniu 26.09.2002 r. przez Elżbietę Wiatr i Jolantę Kramarz, zwane dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym w Kancelarii Notarialnej Marka Machowskiego w Warszawie przy al. Solidarności 60. Działa w oparciu o przepisy ustawy o fundacjach oraz postanowienia niniejszego statutu.
§2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§3
- Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja posługuje się pieczęcią z nazwą Fundacji.
- Zarząd Fundacji może przyznawać nagrody i wyróżnienia osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla Fundacji.
§4
Siedzibą Fundacji jest miasto Warszawa.
§5
Fundacja prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak również poza jej granicami, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa.
§6
Nadzór nad działalnością Fundacji sprawuje minister właściwy do spraw polityki społecznej.
ROZDZIAŁ II
CELE I FORMY DZIAŁANIA
7 §
Cele Fundacji:
- Przeciwdziałanie wszelkim formom dyskryminacji wobec osób niepełnosprawnych oraz pomoc im i ich rodzinom w pokonywaniu ograniczeń związanych z niepełnosprawnością.
- Włączanie społeczne osób niepełnosprawnych.
- Propagowanie aktywności osób niepełnosprawnych, w szczególności w życiu publicznym, społecznym i zawodowym.
- Kształtowanie właściwych postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych.
- Propagowanie dostępności przestrzeni, transportu, informacji i komunikacji oraz idei projektowania uniwersalnego.
§8
Cele te Fundacja może realizować poprzez:
- Działalność nieodpłatną:
- Organizowanie i prowadzenie psychoterapii, socjoterapii, profilaktyki społecznej oraz poradnictwa psychologicznego dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin.
- Prowadzenie doradztwa prawnego w zakresie problematyki dotyczącej niepełnosprawności.
- Prowadzenie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego.
- Prowadzenie kampanii informacyjnych z wykorzystaniem środków masowego przekazu.
- Działania na rzecz wdrażania w Polsce Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, dokumentów Rady Europy oraz Unii Europejskiej dotyczących osób niepełnosprawnych, monitorowanie ich wdrażania, upowszechniania wiedzy o nich.
- Monitorowanie działań organów władzy publicznej w zakresie realizacji wolności i praw osób niepełnosprawnych oraz ochrony ich interesów.
- Prowadzenie działalności naukowo-badawczej, w tym analiz, ekspertyz i programów działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Organizowanie seminariów, konferencji, szkoleń i warsztatów skierowanych do osób niepełnosprawnych i/lub dotyczących problematyki związanej z niepełnosprawnością.
- Utrzymywanie kontaktów z instytucjami działającymi zarówno w kraju, jak i za granicą, których doświadczenia mogą służyć realizowaniu celów Fundacji.
- Wydawanie publikacji drukowanych, elektronicznych oraz w innych formach.
- Promowanie i wspomaganie edukacji osób niepełnosprawnych, szczególnie w szkołach ogólnodostępnych.
- Promowanie korzystania z pomocy psów asystujących poprzez przeprowadzanie akcji informacyjnych, szkolenie przyszłych właścicieli, ich bliskich i wolontariuszy, a także przygotowywanie do pracy psów asystujących.
- Wspieranie instytucji prowadzących działania zbliżone do tych, które realizuje Fundacja Vis Maior, a szczególnie związanych ze szkoleniem psów asystujących.
- Pomoc społeczna polegająca na świadczeniu osobom fizycznym, zakwalifikowanym do realizowanych przez Fundację programów, wsparcia finansowego i rzeczowego związanego z posiadaniem i szkoleniem psa asystującego.
- Organizowanie i prowadzenie obozów oraz turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych, a także ich rodzin.
- Dbanie o rozwój kultury fizycznej osób niepełnosprawnych poprzez turystykę i organizowanie imprez sportowych.
- Umożliwianie zaspokajania potrzeb duchowych i religijnych osobom niepełnosprawnym oraz ich rodzinom przez organizowanie rekolekcji, pielgrzymek, współpracę ze związkami wyznaniowymi.
- Rozwijanie umiejętności artystycznych osób niepełnosprawnych oraz wspieranie ich aktywności w różnych dziedzinach życia kulturalnego.
- Podejmowanie działań zmierzających do stworzenia infrastruktury rehabilitacyjnej, edukacyjnej oraz socjalnej, a w tym organizowanie i prowadzenie ośrodków wypoczynkowo-rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz ich rodzin.
- Działalność odpłatną:
- Organizowanie i prowadzenie psychoterapii, socjoterapii, profilaktyki społecznej oraz poradnictwa psychologicznego dla osób niepełnosprawnych i ich rodzin.
- Prowadzenie doradztwa prawnego w zakresie problematyki dotyczącej niepełnosprawności.
- Prowadzenie kampanii informacyjnych z wykorzystaniem środków masowego przekazu.
- Działania na rzecz wdrażania w Polsce Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, dokumentów Rady Europy oraz Unii Europejskiej dotyczących osób niepełnosprawnych, monitorowanie ich wdrażania, upowszechniania wiedzy o nich.
- Monitorowanie działań organów władzy publicznej w zakresie realizacji wolności i praw osób niepełnosprawnych oraz ochrony ich interesów.
- Prowadzenie działalności naukowo-badawczej, w tym analiz, ekspertyz i programów działania na rzecz osób niepełnosprawnych.
- Organizowanie seminariów, konferencji, szkoleń i warsztatów skierowanych do osób niepełnosprawnych i/lub dotyczących problematyki związanej z niepełnosprawnością.
- Utrzymywanie kontaktów z instytucjami działającymi zarówno w kraju, jak i za granicą, których doświadczenia mogą służyć realizowaniu celów Fundacji.
- Wydawanie publikacji drukowanych, elektronicznych oraz w innych formach.
- Promowanie i wspomaganie edukacji osób niepełnosprawnych, szczególnie w szkołach ogólnodostępnych.
- Promowanie korzystania z pomocy psów asystujących poprzez przeprowadzanie akcji informacyjnych, szkolenie przyszłych właścicieli, ich bliskich i wolontariuszy, a także przygotowywanie do pracy psów asystujących.
- Wspieranie instytucji prowadzących działania zbliżone do tych, które realizuje Fundacja Vis Maior, a szczególnie związanych ze szkoleniem psów asystujących.
- Organizowanie i prowadzenie obozów oraz turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych, a także ich rodzin.
- Dbanie o rozwój kultury fizycznej osób niepełnosprawnych poprzez turystykę i organizowanie imprez sportowych.
- Umożliwianie zaspokajania potrzeb duchowych i religijnych osobom niepełnosprawnym oraz ich rodzinom przez organizowanie rekolekcji, pielgrzymek, współpracę ze związkami wyznaniowymi.
- Rozwijanie umiejętności artystycznych osób niepełnosprawnych oraz wspieranie ich aktywności w różnych dziedzinach życia kulturalnego.
- Podejmowanie działań zmierzających do stworzenia infrastruktury rehabilitacyjnej, edukacyjnej oraz socjalnej, a w tym organizowanie i prowadzenie ośrodków wypoczynkowo-rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz ich rodzin.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK FUNDACJI
§9
Majątek Fundacji stanowi wkład pieniężny w kwocie 2000 PLN, z czego całość zostanie przeznaczona na fundusz założycielski.
§10
Fundacja czerpie środki finansowe z:
- Dochodów z majątku ruchomego, nieruchomego i praw majątkowych.
- Darowizn, spadków, zapisów, subwencji i dotacji.
- Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych.
- Przychodów z działalności odpłatnej.
- Z innych wpływów.
§11
- Wszelkie dochody Fundacji są przeznaczane na realizację celów statutowych Fundacji.
- Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków jej organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie organów oraz pracownicy pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej ?osobami bliskimi?,
b) przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku Fundacji przez członków jej organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
d) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organów Fundacji lub pracownicy oraz ich bliskie osoby na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI
§12
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji, zwana dalej ?Radą?,
- Zarząd Fundacji, zwany dalej ?Zarządem?,
- Kolegium programowe, zwane dalej ?Kolegium?.
§13
- Nie można łączyć członkostwa w Radzie Fundacji z członkostwem w Zarządzie.
- Fundatorzy Fundacji mogą wchodzić w skład organów Fundacji.
- Osoby wchodzące w skład Rady nie mogą pozostawać z osobami wchodzącymi w skład Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
- Członkiem Rady nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
RADA FUNDACJI
§14
Rada jest organem o uprawnieniach: inicjatywnych, opiniodawczych, kontrolnych oraz nadzorczych.
§15
W skład Rady wchodzi od 2 do 9 osób.
- Pierwszy skład Rady, działający na podstawie niniejszego statutu, powołuje jednomyślną uchwałą Zarząd.
- Kolejne zmiany w składzie osobowym Rady dokonywane są przez Radę na trzyletnią kadencję. 2a. W przypadku gdy w Radzie pozostanie jeden członek, ma on obowiązek powołania drugiego członka Rady.
2b. W sytuacji przewidzianej w ust. 2a jedyny członek Rady nie ma uprawnień do samodzielnego powoływania więcej niż jednego członka.
2c. W przypadku ustania członkostwa wszystkich członków Rady dwóch nowych członków Rady zgodną decyzją powołują Fundatorzy. Jeśli Fundatorzy nie zrobią tego w ciągu miesiąca od ustania członkostwa ostatniego członka Rady, dwóch nowych członków powołuje Zarząd.
- Funkcję członka Rady Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego Rady, zwanego dalej ?Przewodniczącym?, i wiceprzewodniczącego Rady, zwanego dalej ?Wiceprzewodniczącym?.
§16
- Pracami Rady kieruje Przewodniczący.
- W razie nieobecności Przewodniczącego zastępuje go Wiceprzewodniczący.
- Przewodniczący może udzielić pełnomocnictwa Wiceprzewodniczącemu lub innemu członkowi Rady w zakresie pełnionej przez niego funkcji.
- Przewodniczący w szczególności:
- ustala przedmiot, termin i miejsce posiedzeń Rady,
- przewodniczy posiedzeniom Rady,
- reprezentuje Radę na zewnątrz,
- inicjuje i organizuje prace Rady.
§17
- Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący z własnej inicjatywy bądź na pisemny wniosek co najmniej połowy członków Rady lub na pisemny wniosek Zarządu.
- W posiedzeniach Rady mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez Radę, w szczególności eksperci, członkowie Zarządu i pracownicy. Goście mają prawo wypowiadania się w sprawach, nad którymi obraduje Rada.
- Decyzje Rady podejmowane są w formie uchwał.
- Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Rady, z wyjątkiem spraw uregulowanych odmiennie w ust. 6 tego paragrafu.
- Każda osoba wchodząca w skład Rady ma w głosowaniu jeden głos. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego, a podczas jego nieobecności Wiceprzewodniczącego.
- Tryb działania Rady określa uchwalony przez nią Regulamin.
§18
Rada Fundacji:
- Zatwierdza opracowane przez Zarząd roczne programy i wieloletnią strategię działania Fundacji oraz nadzoruje ich realizację.
- Rozpatruje i zatwierdza roczne sprawozdania merytoryczne i finansowe Zarządu z działalności Fundacji oraz przyjmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla Zarządu.
- Powołuje członków Zarządu na trzyletnią kadencję z kandydatów przedstawionych przez Zarząd. Swoich kandydatów mogą również przedstawić Fundatorzy.
- Odwołuje Zarząd w przypadku nieudzielenia mu absolutorium i na jego miejsce powołuje nowy skład Zarządu.
- Rozpatruje zmiany w składzie osobowym Zarządu na wniosek Zarządu.
- Uchwala i zmienia Regulamin Rady.
- Występuje do Zarządu z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji.
- Wyraża opinie w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd.
- Na wniosek Zarządu zajmuje stanowisko w sprawie zmiany statutu, połączenia z inną fundacją lub likwidacji Fundacji.
- Na wniosek Zarządu zajmuje stanowisko w sprawie powołania Kolegium Programowego oraz przyjmuje rekomendacje dla kandydatów do Kolegium przedstawione przez Zarząd.
§19
- Zmiany w składzie Rady mogą nastąpić w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji z pełnienia tej funkcji, skazania, o którym mowa w par. 13 ust. 4, odwołania albo śmierci osoby pełniącej tę funkcję.
- Odwołania członka Rady dokonuje Rada na skutek:
- permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków członka Rady, w tym nieuczestniczenia w posiedzeniach,
- trwałej utraty kontaktu z członkiem Rady trwającej ponad 6 miesięcy,
- istotnego naruszenia postanowień statutu lub nierealizowania uchwał Rady,
- umyślnego działania na szkodę Fundacji lub zachowania godzącego w dobre imię Fundacji,
- zaistnienia innych okoliczności uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Rady.
§20
- Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
- Zarząd określa zasady zwrotu kosztów lub wynagrodzenia dla członków Rady.
ZARZĄD FUNDACJI
§21
- 1. Zarząd jest wybierany przez Radę na trzyletnią kadencję.
1a. W przypadku ustania członkostwa jednego z członków Zarządu Rada może powołać nowego członka Zarządu na okres do końca kadencji Zarządu.
1b. Rada ma obowiązek powołać nowego/nowych członka/członków Zarządu. jeśli w wyniku ustania członkostwa w Zarządzie członka/członków w skład Zarządu wchodzą mniej niż dwie osoby.
1c. Zarząd może podjąć uchwałę o skróceniu swojej kadencji.
- W przypadku niepowołania Zarządu w terminie miesiąca od przedstawienia kandydatów na członków Zarządu w trybie § 18 ust. 3, uprawnienie do powołania Zarządu przejmują Fundatorzy.
- Zmiany w składzie osobowym Zarządu w trakcie kadencji dokonuje Rada na wniosek Zarządu, z wyjątkiem nieudzielenia przez Radę absolutorium, kiedy to Rada może odwołać skład całego Zarządu i powołać nowy skład Zarządu.
- Zmiany w składzie osobowym Zarządu mogą również nastąpić w przypadku złożenia pisemnej rezygnacji, odwołania albo śmierci członka Zarządu.
- Odwołanie przez Radę członka Zarządu może nastąpić w przypadku:
- permanentnego uchylania się od wykonywania obowiązków, w tym nieuczestniczenia w posiedzeniach Zarządu,
- utraty kontaktu z osobą wchodzącą w skład Zarządu przez okres dłuższy niż 6 miesięcy,
- istotnego naruszenia postanowień statutu lub nierealizowanie uchwał Zarządu,
- umyślnego działania na szkodę Fundacji lub zachowania godzącego w dobre imię Fundacji,
- zaistnienia innych okoliczności uniemożliwiających sprawowanie funkcji członka Zarządu.
§22
- Zarząd liczy od 2 do 5 członków.
- Zarząd wybiera ze swego grona prezesa Fundacji, zwanego dalej ?Prezesem?, i wiceprezesa Fundacji, zwanego dalej ?Wiceprezesem?.
- Pierwszy po rejestracji Fundacji skład Zarządu stanowią Fundatorzy Fundacji.
- Członkowie Zarządu pełnią swoje funkcje społecznie lub odpłatnie.
- Członkowie Zarządu mogą być zatrudnieni w Fundacji.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§23
Każda osoba wchodząca w skład Zarządu ma w głosowaniu jeden głos. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Prezesa, a podczas jego nieobecności Wiceprezesa. § 23
- Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej cztery razy w roku.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy bądź na wniosek Wiceprezesa Zarządu lub przynajmniej dwóch innych członków Zarządu. Prezes przewodniczy posiedzeniom Zarządu.
- Zwołanie posiedzenia może nastąpić ustnie, pisemnie lub drogą elektroniczną.
§24
- Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
- W przypadku równego podziału głosów decyduje głos Prezesa, a w przypadku jego nieobecności głos Wiceprezesa.
- W przypadku Zarządu 2-osobowego Zarząd podejmuje uchwały jednomyślnie.
§25
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd w szczególności:
- reprezentuje Fundację na zewnątrz,
- opracowuje i uchwala roczne i wieloletnie plany i strategie działania Fundacji, uwzględniając wnioski
Rady w tym zakresie,
- zarządza majątkiem i funduszami Fundacji,
- przyjmuje subwencje, darowizny, dotacje, spadki i zapisy,
- ustala regulamin Zarządu i biura Fundacji i ich zmiany,
- tworzy i likwiduje zakłady Fundacji i inne jej jednostki organizacyjne,
- powołuje i odwołuje osoby pełniące stanowiska kierownicze,
- prowadzi politykę kadrową w Fundacji, w tym ustala wielkość zatrudnienia, zasady wynagradzania oraz wielkość środków przeznaczonych na wynagrodzenia,
- przygotowuje i składa Radzie roczne sprawozdania merytoryczne oraz finansowe z działalności
Fundacji,
- występuje do Rady z wnioskiem dotyczącym zmiany w składzie osobowym Zarządu,
- występuje do Rady z wnioskiem o opinię w sprawie zmiany statutu, połączenia z inną fundacją, o utworzeniu oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji,
- przyjmuje uchwały o zmianie statutu, połączenia z inną fundacją lub likwidacji Fundacji po uzyskaniu opinii Rady i zgody Fundatorów,
- może powołać Kolegium Programowe Fundacji i jego członków po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Fundacji.
§26
- Z zastrzeżeniem ustępu 2 oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa każdy z członków Zarządu samodzielnie w przypadku Zarządu 2-osobowego, a w przypadku Zarządu co najmniej 3-osobowego ? co najmniej dwóch członków działających łącznie lub Prezes jednoosobowo.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji skutkujące powstaniem zobowiązania majątkowego lub czynności prawne rozporządzające, w przypadku gdy wartość zobowiązania lub przedmiotu rozporządzenia nie przekracza kwoty 1000 zł, może składać jeden członek Zarządu.
- Zarząd Fundacji może powołać pełnomocnika lub pełnomocników do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji w granicach udzielonego pełnomocnictwa.
KOLEGIUM PROGRAMOWE
§27
- Zarząd może powołać Kolegium Programowe po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Fundacji.
- Kolegium jest organem opiniodawczo-doradczym.
§28
- Członkami Kolegium mogą być osoby, których kompetencje i autorytet są istotne ze względu na działalność Fundacji.
- Członków Kolegium powołuje i odwołuje Zarząd po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Fundacji.
- Członkowie Kolegium otrzymują od Zarządu sprawozdania z działalności Fundacji.
- Każdemu członkowi Kolegium indywidualnie przysługują uprawnienia doradcze.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§29
(skreślony)
§30
- Zmiana statutu nie może prowadzić do istotnych zmian w celach Fundacji i pozostawać w sprzeczności z wolą Fundatorów.
- Zmiany statutu Fundacji dokonuje Zarząd po uzyskaniu opinii Rady Fundacji.
- Zarząd powiadomi Fundatorów o zmianach listownie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej, za potwierdzeniem odbioru. Fundatorzy w ciągu dwóch tygodni od otrzymania informacji mogą wnieść wobec nich sprzeciw.
- O zmianach swoich adresów Fundatorzy powinni powiadomić Zarząd Fundacji listownie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
- W przypadku zwrotu listu, o którym mowa w ust. 3, lub nieotrzymania potwierdzenia odbioru poczty elektronicznej, o której mowa w ust. 3, w ciągu 3 tygodni, uważa się, że Fundator nie wniósł sprzeciwu do zmian w statucie.
§31
Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej.
§32
Fundacja może połączyć się z inną fundacją o podobnych celach działania.
§33
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd po uzyskaniu opinii Rady Fundacji i zgody
Fundatorów, w sytuacji gdy cele statutowe zostały zrealizowane lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku Fundacji.
- Likwidację prowadzi likwidator wyznaczony przez Zarząd.
- Likwidatorowi służą uprawnienia Zarządu.
- Majątek Fundacji, po zakończeniu likwidacji, przeznaczony będzie na cele zbliżone do celów Fundacji, tj. przekazany organizacjom pozarządowym wskazanym uchwałą Rady.